Privatlivspolitik

Gyldighedsdato: 30-nov-2023
Sidst opdateret: 30-nov-2023

Denne privatlivspolitik beskriver retningslinjerne for

ATLAS Psykiatrisk Klinik 
Østerfælled Torv 10, 1. 
2100 København Ø, Danmark
CVR: 44267411
email: atlas@atlasklinik.dk,
telefon: 70 70 71 41

vedrørende indsamling, brug og offentliggørelse af dine oplysninger, som vi indsamler, når du bruger vores hjemmeside (https://atlasklinik.dk). (tjenesten). Ved at få adgang til eller bruge Tjenesten, samtykker du i indsamlingen, brugen og offentliggørelsen af dine oplysninger i overensstemmelse med denne Privatlivspolitik. Hvis du ikke samtykker til det samme, skal du ikke få adgang til eller bruge Tjenesten.

Vi kan ændre denne Privatlivspolitik når som helst uden forudgående varsel til dig og vil offentliggøre den reviderede Privatlivspolitik på Tjenesten. Den reviderede politik vil træde i kraft 180 dage efter, at den reviderede politik er offentliggjort på Tjenesten, og din fortsatte adgang eller brug af Tjenesten efter denne tid vil udgøre din accept af den reviderede Privatlivspolitik. Vi anbefaler derfor, at du regelmæssigt gennemgår denne side.

Dataindsamling i Forbindelse med Forløb hos ATLAS

Når du starter på ATLAS Psykiatrisk Klinik vil der blive oprettet en elektronisk journal i dit navn. I denne journal gemmes en række oplysninger, som har til hensigt at sikre dig det bedst mulige forløb, at vi kan kontakte dig og at vi har de relevante oplysninger om din tilstand, til at yde den rigtige hjælp. Vi har pligt til at føre og gemme journal for vores patienter, jf. Journalføringsbekendtgørelsen.

Formålet med vores behandling af vores patienters persondata er at kunne yde den bedst mulige behandling i overensstemmelse med Sundhedslovgivningen og vores patienters behov. Vi opbevarer og behandler vores patienters persondata sikkert og i henhold til ”Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler”, som du kan læse her:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1225

ATLAS vil ved opstarten af dit forløb bede om samtykke til at indhente og behandle oplysninger til forløbet. Vi registrerer en række oplysninger i din journal, som er nødvendige for dit forløb, f.eks.: 

  • CPR-nummer, navn, adresse og telefonnummer 
  • Oplysninger om hvorfor du er startet på ATLAS (henvendelsesårsag)
  • Helbredsoplysninger, herunder også somatiske
  • Notater ved kontakt til ATLAS (mail, telefon, personlig henvendelse) 
  • Notater i forbindelse med de forskellige konsultationer, som dit forløb indeholder
  • Behandlingsplaner og konferencenotater
  • Erklæringer, referater, udtalelser og attester m.m.  

De oplysninger, vi indsamler, kan blive udvekslet med:

  • Egen læge 
  • Sygehuse 
  • Kommune 
  • PPR 
  • Skole/institutioner 
  • Andre sundhedspersoner 
  • Pårørende 

Vi kan ligeledes udveksle personoplysninger med dit forsikringsselskab, hvis du er i et forløb, som dit forsikringsselskab betaler for.
 
Du kan altid trække dit samtykke tilbage, såfremt du har givet samtykke til udveksling af oplysninger. Vi videregiver ikke oplysninger til andre uden dit samtykke, medmindre vi har en pligt til dette i henhold til en lovmæssig forpligtelse.  
 
Vi må kun udveksle og videregive oplysninger, når det er nødvendigt, og vi vil altid vurdere relevansen af de oplysninger, der videregives. Det kan være vigtigt for et sammenhængende forløb, at der er mulighed for at udveksle informationer.

Hvem Må Tilgå Din Journal?

Når du er i et forløb på ATLAS, vil læger og sygeplejersker tilgå din journal, jævnfør Sundhedslovens §42a, stk. 1. De må indhente de elektroniske helbredsoplysninger og øvrige oplysninger om rent private forhold samt andre fortrolige oplysninger, der er nødvendige og relevante i forbindelse med din behandling.

En læge eller en sygeplejerske kan, jævnfør Sundhedslovens §42a, stk. 10, lade sekretærerne foretage opslag i din journal under denne sundhedspersons ansvar. Sekretærer kan således både skrive og slå op i din journal som en del af dit forløb. Det gør vi for at sikre det bedst mulige forløb og for at sikre dokumentation og sammenhæng.

Klinikledelsen for ATLAS har besluttet at give tilladelse til, at følgende sundhedspersoner får samme udvidede adgang som sundhedspersonerne nævnt i Sundhedslovens §42a, stk. 1 til elektronisk at indhente alle de oplysninger, der er nødvendige/relevante til brug for den dit forløb og din behandling:  

  • Psykologer 
  • Administrativt personale / sekretærer

Dine Rettigheder

Afhængigt af den gældende lov kan du have ret til at få adgang til og rette eller slette dine personoplysninger eller modtage en kopi af dine personlige data, begrænse eller gøre indsigelse mod den aktive behandling af dine data, bede os om at dele (portere) dine personlige oplysninger til en anden enhed, tilbagekalde enhver samtykke, du har givet os til at behandle dine data, ret til at indgive en klage til en tilsynsmyndighed og sådanne andre rettigheder, der måtte være relevante i henhold til gældende love. For at udøve disse rettigheder kan du skrive til os på atlas@atlasklinik.dk. Vi vil svare på din anmodning i overensstemmelse med gældende lov.

Bemærk, at hvis du ikke tillader os at indsamle eller behandle de påkrævede personoplysninger eller tilbagekalder samtykket til at behandle det samme til de påkrævede formål, kan du måske ikke få adgang til eller bruge de tjenester, som dine oplysninger blev indsamlet til.

Cookies m.m.

For at få mere at vide om, hvordan vi bruger disse og dine valgmuligheder i forhold til disse sporingsteknologier, henvises der til vores Cookiepolitik.

Vi Passer På Dine Oplysninger

Sikkerheden af dine oplysninger er vigtig for os, og vi vil bruge rimelige sikkerhedsforanstaltninger for at forhindre tab, misbrug eller uautoriseret ændring af dine oplysninger under vores kontrol. Dog kan vi på grund af de iboende risici ikke garantere absolut sikkerhed, og følgelig kan vi ikke sikre eller garantere sikkerheden af nogen oplysninger, du transmitterer til os, og du gør det derfor på eget ansvar.

Eksempler på foranstaltninger der skal sikre beskyttelsen af dine oplysninger er:

  • Vi anvender et sikkert journalføringssystem med tofaktor-login, hvori alle dine oplysninger opbevares forsvarligt og i henhold til ”Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler”. Vi har kun elektroniske journaler og opbevarer i udgangspunktet ikke persondata i papirformat. I særlige tilfælde, f.eks. ved spørgeskemaer, kan der forekomme papirudgaver, der dog indscannes til den elektroniske journal og derefter tilintetgøres.
  • Under dit forløb og efterfølgende sikrer vi os, at ingen oplysninger tilintetgøres, mistes eller forringes. Derfor journaliserer vi alt, hvad der er relevant og drager omsorg for, at det opbevares sikkert. Vi forpligter os til, at ingen oplysninger kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller behandles i strid med reglerne.
  • Vi opbevarer dine data i 10 fra sidste kliniske optegnelse, så vi kan dokumentere dit forløb i 10 år efter det er afsluttet. Vi deler ikke journalen eller informationer fra din journal uden dit samtykke, så den opbevares blot som en juridisk forpligtelse. Efter 10 år slettes patientens journal uden yderligere varsel.
  • Alle andre personoplysninger slettes eller anonymiseres, når de ikke længere er relevante.  
  • Vi tager nøje stilling til adgangsrettigheder til hver enkelt medarbejder, så det sikres, at det alene er de medarbejdere, der har brug for adgang, der kan tilgå og behandle dine personoplysninger. Det er kun personer med et sagligt behov, der har adgang til oplysningerne.  
  • Vi sletter gamle mails, hvis de indeholder persondata, som det ikke længere er relevant at opbevare.  
  • Vi gennemfører backup for at sikre mod datatab og anvender kryptering
  • Skulle der forekomme et sikkerhedsbrud vil vi underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt.
  • ATLAS’ medarbejdere undervises i datasikkerhed og er forpligtede til at håndtere personfølsomme data i overensstemmelse med lovgivning og oplæring, så oplysningerne tilgås, behandles og beskyttes forsvarligt.
  • Vores computere og systemer har opdateret firewall og viruskontrol installeret, som lever op til tekniske, sikkerhedsmæssige standarder.

Klage / Databeskyttelsesansvarlig

Man kan klage over vores behandling af personoplysninger til Datatilsynet.

Spørgsmål til vores behandling af personoplysninger eller behov for uddybelse af rettigheder kan
rettes til:  

ATLAS Psykiatrisk Klinik 
Østerfælled Torv 10, 1. 
2100 København Ø, Danmark
CVR: 44267411 
atlas@atlasklinik.dkwww.atlasklinik.dk  
 
Ane Svane, as@atlasklinik.dk